۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

تسلسل

چندسال پیش یک روز جلوی تلویزیون دراز کشیده بودم، فوتبال نگاه می کردم و تخمه می خوردم .
ناگهان پدرو مادر و آبجی بزرگ و خان داداش سرم هوار شدند و فریاد زدند که:« ای ناقص! بدبخت! بی عرضه! بی مسئولیت! پاشو برو زن بگیر ».رفتم خواستگاری ؛ دختر پرسید: « مدرک تحصیلی ات چیست »؟ گفتم:« دیپلم تمام »! گفت:« بی سواد! اُمُل! بی کلاس!پاشوبرو دانشگاه ».رفتم چهار سال دانشگاه لیسانس گرفتم برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ پدر دختر پرسید:« خدمت رفته ای »؟ گفتم:« هنوز نه »؛ گفت:« مردنشده نامرد! بزدل! ترسو! سوسول! بچه ننه! پاشو برو سربازی ». رفتم دو سال خدمت سربازی را انجام دادم برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ مادر دختر پرسید:« شغلت چیست »؟ گفتم: « فعلا کار گیر نیاوردم »؛ گفت:« بی کار! بی عار! انگل اجتماع! علاف! پاشو برو سر کار ». رفتم کار پیدا کنم؛ گفتند:« سابقه کار می خواهیم »؛ رفتم سابقه کار جور کنم؛ گفتند:« باید کار کرده باشی تا سابقه کار بدهیم ». دوباره رفتم کار کنم؛ گفتند: « باید سابقه کار داشته باشی تا کار بدهیم». برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم: « رفتم کار کنم گفتند سابقه کار، رفتم سابقه کار جور کنم گفتند باید کار کرده باشی ». گفتند:« برو جایی که سابقه کار نخواهد ». رفتم جایی که سابقه کار نخواستند. گفتند:« باید متاهل باشی ». برگشتم؛ رفتم خواستگاری؛ گفتم:« رفتم جایی که سابقه کار نخواستندگفتند باید متاهل باشی ». گفتند:« باید کار داشته باشی تا بگذاریم متاهل شوی ».
رفتم؛ گفتم:«باید کار داشته باشم تا متاهل بشوم».گفتند:« باید متاهل باشی تا به توکار بدهیم ».
برگشتم؛ رفتم نیم کیلو تخمه خریدم دوباره دراز کشیدم جلوی تلویزیون و فوتبال نگاه کردم!

۱۳۹۱ آبان ۵, جمعه

تن های تنها


قطعه ای از استاد حمیدرضا تقوی تقدیمی به هموطنان جانباخته اش - سنتور

در این چند روز دیدن تصاویری تلخ از سرزمین و مردمانی که در زمانی نه چندان دور- اگر اغراق نباشد- بیشتر آن مناطق را از نزدیک دیده و در میانشان بوده ام - مردمانی بغایت سخت کوش ، پرمهر و میهمان نواز در نهایت صفا و صمیمیت که با کمترین امکانات در دسترس، بیشترین عشق را نثارت میکنند- بسیار دهشتناک و غم انگیز است . و دیدن یاری هموطنان یکپارچه شده –برغم نادیده انگاشتن برخی دولتمردان - بسی امیدوار کننده

این قطعه تقدیم به تمامی جانباختگان سرزمین زادگاهم
از ف.ب حمیدرضای عزیز

۱۳۹۱ آبان ۲, سه‌شنبه

وبلاگ "نوشی و جوجه هاش" کتاب شد

معذرت بخاطر کاستی ها ! این پست در حال ترمیم است !
خاطرتان هست وبلاگ نوشی و جوجه هاش ؟  نوشی مادری که به جرم " زن " بودن عذاب میکشید  ....نوشی ها در ايران هميشه " اسير " دست مردانی هستند که مردانگی شان در کينه و خشونت و ترس دائمی خلاصه ميشود . نوشی مدتها پیش از شوهرش طلاق می گیره و تک و تنها داره به همراه دختر و پسر کوچولوش زندگی می کنه.
تو وبلاگ نوشی و جوجه هاش همیشه صدای خنده دوتا وروجک (آلوشا و ناشا) به گوش میرسه ولی الان، وبلاگ نوشی بدون جوجه هاش و خودش ساکت و پر ازغمه.
:: از وبلاگ نوشی بخانیم
ناشای مامان
با پای برهنه رفته بودی تو تراس، میدونم.
بعدش پاهات رو نشسته بودی، میدونم.
با همون پای کثیف اومده بودی رو تخت مامان، میدونم.
بدتر از همه کف پاهاتو چسبونده بودی به دیوار. میدونم. یه جفت کف پای خوشگل کوچولو، دیوار بغل تخت خوابم رو سیاه کرده. مامان دیشب تا صبح ده بار دیوار رو بوس کرده، میدونی؟
میخانیم باز از وبلاگ اش: 
ساعت دور و بر هفت صبح میدونم بچه ها خوابیدن.
الان که نباید توقع داشته باشم بیدار باشن؟ درسته؟ بچه ها الان خوابیدن. بچه باید خوب بخوابن  .الان که نباید توقع داشته باشم برشون گردونم
 همسایه طبقه بالا زنگ زده بود حالم رو بپرسه. یه دختر داره همسن ناشا، همبازی ناشا. دخترک همون موقع که مامانش با من حرف میزد یه ریز میخوند: «دیوونه - دیوونه..» نفهمیدم چه جوری قطع کردم. فقط بعدش حوله مو کردم تو دهنم و تا تونستم جیغ زدم. یاد ناشای خودم بودم.
میدونم دیشب آلوشا بهونه م رو گرفته. میدونم باباشو سئوال پیچ کرده، میدونم یادش به من بوده و خوابیده، مطمئنم.
من بچه هامو میشناسم. میدونم از اینجا به بعد یواش یواش دلتنگی هاشون شروع میشه. میدونم دل کوچولوشون یواش یواش غصه دار میشه. چند روز میشه بچه ها رو گول زد که مثلا رفتن سفر؟ چند روز میشه بچه رو به بازی و خونه عمو و عمه سرگرم کرد؟
:: پی نوشت :بااین همه فانتازیستالولینکا ایسنا نوشت : 

نوشي ‌و ‌جوجه‌هايش كتاب شد خب مبارکه  مبارکه خب

۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

میترسند از زلزله و میلرزند از سرما هنوز


وقتی که دیگر نبود ، من به بودنش نیازمند شدم
وقتی که دیگر رفت من به انتظار آمدنش نشستم
وقتی که دیگر نمی توانست مرا دوست بدارد ، من او را دوست داشتم
وقتی او تمام کرد
وقتی آنها تمام کردند من در آغاز ِ شروع بودم
...
مادر و پدرم را میگویم
خاهران و برادرانم را



۱۳۹۱ مهر ۲۹, شنبه

جمعه ای که گذشت همینجوری

این خانوم و آقا از تهران آمده بودند جهت کمک به هموطنان زلزله زده شان واز سوپر لوازم تهیه میکردند برا اونا


۱۳۹۱ مهر ۲۸, جمعه

روز تعطیلی یک زلزله زده

برای ما هم جمعه بود
 رفته بودیم حال و حول همینجوری
 در روستایی میان هریس و اهر "منطقه زلزله زده !"
 عکس شان را گرفتم
 گرچه دیر و دور ولی بالاخره دیگه
غرق معصومیت ات ام خوشگلام هنوز 
تصاویر زیر از روستای زلزله زده ای در نزدیک شهرستان هریس میباشد

۱۳۹۱ مهر ۲۷, پنجشنبه

احساس

دارم در تاریکی
از فیل
چشم‌های خیسش را
لمس می‌کنم

 :: از صفحه ف.ب هدیه پارسی

چقدر بد و در عین حال نازنین !

متاسف و در عین حال(حین حال) خوشحالم عکسی را که در صفحه فیس بوکم به عنوان " رویه " گذاشتم دارد امتیاز جهانی پیدا میکند از لحاظ اشتراک گذاری همینجوری

...

۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

۱۳۹۱ مهر ۲۴, دوشنبه

ای جان ! ای جان آی به زیر پتوها و چادر مستاصل ماندگان


دمای مناطق زلزله‌زده امشب به زیر صفر می‌رسد(عصر ایران)
این در حالیست که امداد رسانی های اولیه و توامان ثانویه نیزبا کمبود شدید و رکودی به یاد ماندنی مواجه بوده و هنوز مشکلات ساخت و ساز و تاخیر در تحویل مکانهای مسکونی برای زلزله زدگان همچنان ادامه دارد آنهم بعد گذشت از دو ماه واندی از قول بی کارشناسی معاون رئیس جمهور! از برای تحویل محل اسکان به مردم زلزله دیده کشکی کشکی


مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی دمای هوا در بسیاری از مناطق زلزله‌زده را کمتر از صفر اعلام کرد و گفت: از امشب هوا در مناطق زلزله‌زده سردتر می‌شود.
امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده گفت: از امشب هوای کاملا پاییزی در آذربایجان شرقی و مناطق زلزله زده کاملا احساس می‌شود.
وی افزود: با توجه به بارش برف و سفید پوش شدن ارتفاعات بزگوش و ساوالان، هوای سرد در منطقه حکم فرما خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر سرد شدن هوا در استان از اوایل نیمه اول آبان ماه گفت: به ویژه بارش باران در منطقه افزایش می‌یابد.
وی دمای هوا در بسیاری از مناطق زلزله زده را کمتر از صفر اعلام کرد و گفت: ثبت دمای یک درجه بالای صفر در مناطقی نظیر سراب با هزار و 800 متر ارتفاع از سطح دریا دلیلی بر این مدعا است.
حسنعلی‌زاده ضمن تاکید بر ارتفاع بیش از 2 هزار و 500 متری بسیاری از روستاها در مناطق زلزله زده گفت: مطمئنا در این ارتفاعات هم اکنون نه تنها دمای زیر صفر بلکه بسیار سردتر از آن نیز قابل ثبت است.

وی یادآور شده است: به دلیل نبود ایستگاه هواشناسی در این ارتفاعات ثبت دما در آنها صورت نمی‌گیرد که در صورت امکان ثبت حتما دمای هوای بسیاری پایینی قابل رویت بود.

۱۳۹۱ مهر ۲۲, شنبه

قمار

بی بی ِ آس !
آهانطور
فکرشم نمیکردم
سخن است دیگر . میرانیم همینجوری . ماشین پر سرعت نیست که جریمه اش کنند

۱۳۹۱ مهر ۲۱, جمعه

عشق چه میتواند باشد ؟


  • حکایت است که روزی مجنون از روی سجادۀ نمازگزاری رد شد . مرد نماز بشکست و گفت : مردک! در حال راز و نیاز با خدایم بودم به چه جرئت این رشته را بریدی ؟ مجنون به لبخندی گفت : عاشق بنده ای هستم تو را ندیدم . اما تو چطور عاشق خدایی که هنگام صحبتت با معشوقت مرا دیدی ؟ 
  • نامرتبط با مسئله را هم گوش فرا دهیم همینجوری :

۱۳۹۱ مهر ۲۰, پنجشنبه

۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

گریه هم کاریست . اونش با من !

در خانه اگر کسی باشد یک عکس هم بسی باشد ! از پتوهای به تن کشیدۀ مردانِ در تصویر میشود حدس زد که در اولین ماه پائیز ، زمستانِ هنوز فرا نرسیدۀ مناطق زلزله زده اهر ، ورزقان و هریس چقدر سوزناک خاهد بود ... گریه هم کاریست . اونش با من !


۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

جمع آوري بسیار سخت عسل طبیعی وحشي در نپال

این عسل واقعن خوردن دارد
:: بر روی تصاویر کلیک کنین تا در سایز بزرگ ببینین



کارآیی کوپامر® در درمان MS

کوپامر® (®Copamer ) نام تجاری داروی گلاتیرامراستات (Glatiramer acetate ) است که در کارخانه داروسازی زهراوی تولید می شود. این دارو یک پروتئین مصنوعی است که از اتصال چهار اسید آمینه طبیعی به یکدیگرساخته شده است.
گلاتیرامر به دلیل شباهت ساختمانی به پروتئین میلین ، موجب می شود که سیستم ایمنی به جای تهاجم به میلین این دارو را هدف قرار دهد. علاوه بر این گلاتیرامر موجب تحریک و تمایز نوع خاصی از سلولهای ایمنی می شود که این امر سیستم ایمنی را از حالت تهاجم به سیستم عصبی خودی به طرف مبارزه بر علیه بیماری سوق می دهد.

گلاتیرامراستات 19 سال است که به بیماران مبتلا به MS تجویز می شود. این دارو پر مصرف ترین داروی ضد MS در آمریکا است. گلاتیرامراستات یک بار در روز و به زیر پوست تزریق می شود.

کارآیی کوپامر® در درمان MS

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) مصرف گلاتیرامراستات را برای مداوای MS اولیه و نیز شکل راجعه- فروکش کننده تایید کرده است. مطالعات متعدد بالینی مؤید اثر بخشی قابل توجه گلاتیرامر بر علیه بیماری MS می باشد. این تحقیقات نشان می دهد که عوارض این دارو نیز به خوبی توسط بیماران تحمل می شود. تحقیقات انجام شده برای این دارو دو دسته هستند. در دسته اول گلاتیرامر در مداوای فرم راجعه – فروکش کننده MS با دارو نما مقایسه شده است. اولین و اصلی ترین مطالعه از این نوع در سال 1991 بر روی 251 بیمار مبتلا به شکل راجعه- فروکش کننده MS با شدت خفیف تا متوسط در 11 مرکز دانشگاهی در امریکا انجام شده و 2 سال به طول انجامید. نتایج این تحقیق نشان داد که گلاتیرامر قادر است میزان حملات بیماری را 29% بیشتر از دارونما کاهش دهد. در دو مطالعه دیگر از این نوع که اخیراً انجام شده، اثر بخشی گلاتیرامر مجدداً مورد تایید قرار گرفته است.

۱۳۹۱ مهر ۱۴, جمعه

سوز سرما كشنده‌تر از زلزله

 سرما همچنان ميدان‌دار وضعيت فعلي منطقه ارسباران بوده و لبخند‌ تلخش بدرقه راه مسئولان ذيربط است !
عليرغم گذشت 50 و خورده ای روز از وقوع زلزله اهر و قسمتی از منطقه ارسباران ، وضعيت مسكن همچنان دغدغه اصلي زلزله‌زدگان منطقه بوده و وعده مسولان مبني بر تحويل مسكن تا قبل از فصل سرما زير خروارها آوار دفن شده است و حالا زلزله‌زدگان بايد خود را آماده تحمل سوز سرماي منفي بیست درجه زمستان‌هاي منطقه ارسباران يا مهاجرت اجباري از زادگاه خود كنند.
به محض وقوع حادثه زلزله اخير، اكثر مسئولان كشوري و لشگري با حضور در اين منطقه وعده و وعيدهاي مبني بر ساخت‌و‌ساز و تهيه مسكن مسكوني تا قبل از شروع فصل سرما دادند ولي بعد از گذشت پنجاه روز بخش عمده‌اي از اين وعده‌ها محقق نشده است و امروز و حتي پيش از رسيدن زمستان، سوز سرما در منطقه بيداد مي‌كند.
مهم‌ترين مشكل عدم وجود سرپناهي مطمئن و امن در آستانه فصل سرما است كه كماكان وعده و وعيدها در خصوص به سرانجام رساندن اين امر، مسئله داغ و روز مردم منطقه ارسباران به شمار مي‌رود.
منبع و ادامه !

۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه